Veszedelmes viszonyok – Együtt vagy együtt? (X)

| 2012. október 7. 12:05 | Frissítve:
2012. október 16-én és 17-án a Hotel Azúrban kerül megrendezésre az Internet Hungary konferencia.

A szerző nem mindig ír igazat, de az a célja, hogy gondolkodásra serkentsen :)

Az internet közvetítésével elérhető (IP alapú) szolgáltatások terjedése gyorsuló ütemben alakítja át a piacokat, megszokott üzleti modelljeik újragondolására és merőben új konstrukciók bevezetésére késztetve a szereplőket. A leginkább érintettek természetesen az IKT és médiapiac szereplői: a távközlési cégek, a műsorelosztók, a berendezés- és eszközgyártók, a tartalom- és alkalmazásfejlesztők, a hardvergyártók és szerverüzemeltetők, a médiavállalkozások, reklámosok, kereskedelmi és egyéb szolgáltatók. A digitális forradalom „veszedelmes viszonyai” között üzleti modellek, cégek, sőt: időnként egész szakmák szűnnek meg vagy alakulna át gyökeresen. Mindez példátlan adaptációs képességet, alkalmazkodást és innovációt követel meg a szakmától.

Verseny és/vagy együttműködés

A piaci szereplők az új kihívásokra nemcsak az üzleti modellek átalakításával és újak bevezetésével reagálnak, hanem egyre inkább belépnek az értéklánc más szegmenseibe, így új piaci felállások jönnek létre: a tegnapi beszállítóból vagy vevőből versenytárs lesz, a konkurensből szövetséges, a semleges partnerből ádáz ellenfél - és így tovább. Talán a leginkább kézenfekvő és szemléletes példa a tartalomfogyasztás (tévénézés, olvasás, zenehallgatás, stb.) és a reklámvilág drámai átalakulása.

Hazánkban már több mint ötmillió ember netezik, olvas, tájékozódik, intézi különböző ügyeit vagy él közösségi életet az internetre kapcsolódó különböző eszközök segítségével. Közülük egyre többen vesznek igénybe fizetős szolgáltatásokat, töltenek le minőségi tartalmakat, néznek televíziót, filmet vagy sportközvetítést monitoron, táblagépen vagy mobilon – és egyre többen fizetni is hajlandóak online. Technikailag már az is megvalósítható, hogy akár helyi kábeltelevíziós szolgáltatók, akár maguk a tartalom-tulajdonosok (televíziós társaságok, produkciós irodák, filmstúdiók, sportközvetítések jogtulajdonosai, stb.) bárhol elérhető internet alapú előfizetéses szolgáltatást indítsanak, és - megfelelő sávszélesség esetén - előfizetőiknek az ország vagy a világ bármely szegletében személyre szabott szolgáltatást nyújtsanak.

Ezt magam is kipróbáltam a nyáron: az országot járva táblagépemen néztem az olimpiát, a híreket, és kedvenc műsoraimat. Semmiről nem maradtam le, pedig egyetlen egyszer sem kapcsoltam be televíziós készüléket vagy vettem igénybe hagyományos kábeltelevíziós vagy műholdas szolgáltatást. Nem kell bizonygatnom, hogy mindez milyen feszültségeket okozhat az egyébként is évek óta élesedő versennyel szembesülni kénytelen műsorterjesztési piacon; de az értéklánc szinte valamennyi szegmensében hasonló mértékű átalakulás zajlik. Az IP-alapú szolgáltatások felgyorsították a digitalizáció folyamatát és új disztribúciós csatornákat tettek elérhetővé (IPTV, internetes TV); mindez a csatornák számának további nagy mértékű bővülését hozta, így a nézők figyelméért - és ezzel együtt a válság miatt egyébként is évek óta zsugorodó reklámpiaci bevételekért - egyre többen szállnak versenybe.

Új bevételi források után kell nézni

A média polarizálódásával az országos médiumok befolyásoló ereje és reklámpiaci súlya évről évre csökken. A kieső bevételek ellensúlyozására a televíziók egyelőre újabb és újabb csatornákat és szolgáltatásokat indítanak. Az okos telefonok, táblagépek és különböző egyéb hordozható eszközök terjedésével felgyorsult a hírfogyasztás internet-alapúvá válása is, így a nyomtatott sajtó is egyre intenzívebben keresi a kitörési pontokat, a kieső bevételeket pótolni képes új megoldásokat.

A hirdetők oldaláról mindez azt jelenti, hogy egyre szofisztikáltabb médiamixre, egyre körültekintőbb médiatervezésre van szükség a kívánatos számú és összetételű potenciális fogyasztó figyelmének felkeltéséhez. Ráadásul a mai médiazajban már egyre kevesebb hirdető éri be a „szőnyegbombázás-szerű” kampányokkal; a hirdetők egyre világosabban szeretnék látni, hogy milyen hirdetési teljesítményt kapnak a pénzükért. Ebben az értelemben a mai korszerű hirdetési stratégia már nem csupán hirdetésre vonatkozik, de erősen közelít az értékesítéshez és e-kereskedelemhez.

Talán ezzel a néhány példával is sikerült érzékeltetnem, hogy a tartalom-előállítástól a tartalom –fogyasztásig ívelő sokszereplős értéklánc szinte minden eleme jelentős átalakuláson megy keresztül. A piacon éppen újraosztják a szerepeket, és aki nem figyel, azt könnyen statiszta szerepre kényszeríthetik a többiek. E „veszedelmes viszonyok” közötti eligazodásban próbál segítséget nyújtani az idei Internet Hungary konferencia: www.internethungary.com

Interjú Csermely Ákossal a Privátbankáron »


hirdetés


Kapcsolódó hírek

  • Tudatosság és technológia - kulcs a jövőhöz (X) Ha akarjuk, ha nem: a jövőnk közös. Ez a felismerés vezetett el a globális klímavédelmi mozgalmakhoz és ezért jelentek meg a mindennapjainkat is gyökeresen átformáló technológiák, sokszor a legmeglepőbb területeken. Szinte észrevehetetlenül beszivárognak az életünkbe és olyan gyökeres pozitív változásokat indítanak el, amelyekre csak évtizedek múlva fognak rácsodálkozni a dédunokáink.
  • Nyaraljunk tudatosan (X) Tájékozódjunk megbízható forrásból a nyaralás megkezdése előtt.
  • Az ártalomcsökkentés mindannyiunk érdeke Magyarország dobogós a dohányzók arányszáma tekintetében
  • Ártalomcsökkentés és tudomány Több mint egymilliárd ember dohányzik a világon, hazánkban 2 millióan

Nálad milyen az idő?

Észlelés
Észlelj te is!

Van egy jó időjárás képed?

Fénykép beküldése
Tölts fel fotót!

Figyelmeztetés mára:

Figyelmeztető előrejelzés mára
hirdetés
Legutóbbi észlelések
Legutóbbi észlelések

Nálad milyen az idő?

Észlelés
Észlelj te is!

Hirdetés

© Copyright Időkép Kft. 2004–2020. Facebook Twitter Instagram
Impresszum | Médiaajánlat | Szerzői jog | ÁSZF | Elvihető tartalmak |