illusztráció illusztráció

F1 2021: Homokviharban indulhat a szezon Bahreinben

Főként szombaton és vasárnap lehet meghatározó a megerősödő szél.

Pénteki szabadedzések

1. szabadedzés:

Időjárás: derült idő, csapadék nem várható
Szél: mérsékelt keleti szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 29-31°C

2. szabadedzés:

Időjárás: derült idő, csapadék nem várható
Szél: élénk délkeleti szél
Hőmérséklet: 26-28°C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: derült idő, csapadék nem várható
Szél: mérsékelt délkeleti szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 29-31°C

Időmérő edzés:

Időjárás: felhőmentes idő, csapadék nem várható
Szél: élénk északi szél erős lökésekkel
Hőmérséklet: 25-27°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: felhőmentes idő, csapadék nem várható
Szél: erős északnyugati szél
Hőmérséklet: 21-23°C

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

Elkezdődik a 2021-es Forma-1-es szezon a hétvégén. Az első versenyhétvégén a Bahreini Nagydíjat rendezik meg, melyre a Bahrain International Circuit-ön kerül sor. Március 12-14. között a mezőny itt végezte el a szezon előtti teszteket, így van tapasztalatuk már az idei autóról, és hogy azok hogyan viselkednek ezen a pályán. Viszont az időjárás most is trükkös lehet.

illusztráció

Kép forrása: Wikimedia Commons

A pénteki szabadedzéseken a keleti-délkeleti szél élénkülhet meg, így elsősorban ez okozhat problémát. A pálya több részén is stabilitási problémák jelentkezhetnek emiatt, illetve a sivatagi körülmények miatt a pályára folyamatosan hordhatja a homokot a szél, mely nagyon csúszóssá válhat. Viszont esni nem fog, és nyári meleg várható.

A szombati harmadik szabadedzésen is hasonló körülményekre lehet számítani, mint pénteken, tehát elsősorban ismét a szél okozhat gondot. Az időmérő edzés környékén egy hidegfront érkezhet meg a térségbe, mely további szélerősödés okoz, valamint a szél iránya is megváltozhat, északira fordulhat, mely szintén zavaró lehet. Így tovább csökkenhet az autók stabilitása a pálya több pontján is, valamint a megerősödő széllökések még több homokot hordhatnak az aszfaltra, mely nagyban csökkenti a tapadási viszonyokat, a szél pedig a levegőbe is nagy mennyiségű homokot kavarhat fel,

így akár homokvihar is kialakulhat.

Ez pedig egyrészt a pálya állapotát olyan mértékben ronthatja tapadási szempontból, mintha már vizes körülmények között kellene autózni (pedig eső nem valószínű), másrészt pedig a látási viszonyok is jelentősen csökkennek. Ha a látási viszonyok nem tennék lehetővé, hogy a mentőhelikopter felszálljon, akkor a biztonsági szabályok értelmében a pályára sem lehet kihajtani, így csúsztatni kellene az időmérőt. Bár a teszten is láthattuk, hogy a homokvihar ellenére nem állították le a tesztet, ugyanis a mentőhelikopter felszállását még biztonságosnak ítélték.

illusztráció

Kép forrása: Wikimedia

A futam napján és idején is a szél lesz a meghatározó.

Vasárnap erős lesz az északnyugati szél, mely homokvihart is okozhat. Így tehát meg kell küzdeniük a pilótáknak az elemekkel. A szél okozta instabilitás mellett a homokkal folyamatosan felszórt pálya csúszóssága is gondot okozhat. És ezen a napon is figyelembe kell venni, hogy a látási és környezeti viszonyok lehetővé teszik-e a mentőhelikopter felszállását, ugyis emiatt akár a verseny rajtját is csúsztatni kellene. Eső ezen a napon sem várható, de a szél által a pályára hordott homok ismét olyan érzést adhat a pilótáknak, mintha vizes pályán autóznának. Ezen a napon már több fokkal hűvösebb is lesz, és mivel a verseny már sötétedés után rajtol, a pálya hőmérséklete is csak kevéssel alakulhat 20 fok felett, mely szintén ront a tapadási viszonyokon, és ez a gumik felmelegítésében is problémát okozhat.

Borítókép forrása: Wikimedia

Ezek is érdekelhetnek
Hirdetés