illusztráció illusztráció

F1 2021: Viharos lehet a Magyar Nagydíj

Az időmérőn és a futam során is leszakadhat az ég, és még a szél is feltámad.

Pénteki szabadedzések

1. szabadedzés:

Időjárás: gyengén felhős idő, kicsi az esély csapadékra
Szél: gyenge, mérsékelt délies szél
Hőmérséklet: 31-33°C

2. szabadedzés:

Időjárás: közepesen felhős idő, kicsi az esély csapadékra
Szél: mérsékelt délnyugati szél
Hőmérséklet: 34-36°C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: közepesen felhős idő, egy-egy zápor, zivatar előfordulhat a pálya térségében
Szél: mérsékelt északnyugati szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 28-30°C

Időmérő edzés:

Időjárás: változóan felhős-napos idő, egy-egy zápor, zivatar előfordulhat a pálya térségében
Szél: mérsékelt északnyugati szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 27-30°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: változóan felhős-napos idő, egy-egy zápor, zivatar előfordulhat a pálya térségében
Szél: élénk délies szél erős lökésekkel
Hőmérséklet: 31-33°C

illusztráció

Kép forrása: Wikimedia

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

A Forma-1 mezőnye ezen a hétvégén a Hungaroringen versenyez. Általában a Magyar Nagyíjon a nagy meleg szokott a jellemző lenni, de ezen a hétvégén az időjárás megbolondíthatja az időmérőt és a futamot is.

A pénteki szabadedzéseken a hőség fog dominálni,

ezért a pálya hőmérséklete is nagyon magas lesz, 50 fok felett alakul majd. Ez hatással lehet a gumikopás mértékére. Csapadéknak ezen a napon még kicsi az esélye, és a szél sem lesz jelentős.

Szombaton a harmadik szabadedzésen már esély mutatkozik rá, hogy záporok, zivatarok alakuljanak ki a pálya térségében,

az időmérő edzésen pedig még nagyobb lehet erre az esély.

Mivel konvektív csapadékról van szó, így könnyen előfordulhat, hogy a pálya környékén leszakad az ég, a pálya viszont száraz marad, és a fordítottja is igaz. Amennyiben a pályát is eléri az égi áldás, akkor a szabadedzésen a csapatoknak fel kell mérniük, hogy mennyit kockáztatnak vizes pályán, viszont arra is fel kell készülniük, hogy ha vizes lesz a pálya az időmérőn és a versenyen, akkor teszteljék az esőgumikat. Az időmérőn pedig a vizes pálya kaotikus kvalifikációt eredményezhet, vagy az is, ha az időmérő közben szakad le az ég, így nagyon fontos lesz, hogy ki mikor gurul pályára, ugyanis a vizes aszfalton nem lehet olyan gyors kört futni, mint száraz körülmények között. Megnő a kicsúszás veszélye is. Az is előfordulhat, hogy csúsztatják az időmérő kezdetét, vagy félbeszakítják a kvalifikációt, ha olyan rosszak lesznek az időjárási körülmények. Ugyanakkor a pálya felszáradásának mértéke is jelentősen befolyásoló tényező lehet. Az esetleges csapadék pedig jelentősen befolyásolja majd a pálya felszínének hőmérsékletét is. De az is előfordulhat, hogy a pálya környékén leszakad az ég, miközben a pályára egy csepp eső sem esik. Emellett ezen a napon az északnyugati szelet élénk lökések is kísérhetik, így ez is valamelyest hatással lehet az autók egyensúlyára a pálya egyes részein, de a viharok környezetében átmenetileg akár erős, viharos széllökések is előfordulhatnak. A célegyenes végén pedig az északnyugati szél szembeszélként jelentkezik majd, mely az 1-es kanyarban túlkormányzottságot okozhat.

illusztráció

Kép forrása: Wikimedia

Vasárnap a futam idején ismét előfordulhatnak záporok, zivatarok a pálya térségében,

de ahogy azt már a szombati napnál kielemeztük, kis távolságokon belül is nagy eltérések alakulhatnak ki. Így ezen a napon is fel kell készülni arra, hogy vizes lehet a pálya, mely nagy hatással lehet a versenyre. A futam közben megérkező zápor, zivatar, vagy a felszáradás mértéke nagy fejtörést okozhat a csapatoknak a gumik használatát illetően, ugyanis vizes pályán mindig jelentősen megnő a kicsúszás veszélye. A viharok akár a rajt kezdési időpontját is befolyásolhatják, vagy akár a verseny félbeszakítását is eredményezhetik, ha az időjárási körülmények annyira rosszra fordulnának. Amennyiben száraz maradna a pálya, úgy az eredeti stratégiát követhetik a csapatok, de az eső lába valószínűleg ekkor is ott lóg majd a levegőben a futam során. Az aszfalt hőmérséklete ezen a napon is attól fog függni, hogy száraz, vagy vizes lesz a pálya felszíne. Ugyanakkor ezen a napon a déliesre forduló szelet erős lökések kísérhetik, mely jelentősebben befolyásolhatja majd a versenyautók egyensúlyát a pálya több részén is, de ha megérkeznének a viharok, akkor átmenetileg akár viharos széllökések is előfordulhatnak.

Borítókép: Wikimedia

Ezek is érdekelhetnek
Hirdetés