illusztráció illusztráció

F1 2022: Az időjárás fokozhatja az izgalmakat Imolában

Esőre, záporokra, szélre, de napsütésre is számíthatnak a csapatok az Emilia-Romagna Nagydíj hétvégéjén.

Péntek

1. szabadedzés:

Időjárás: felhős idő, esély mutatkozik esőre
Szél: mérsékelt északnyugati szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 12-14°C

Időmérő edzés:

Időjárás: felhős idő, esély mutatkozik esőre
Szél: mérsékelt északnyugati szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 12-14°C

Szombat

2. szabadedzés:

Időjárás: változóan napos-felhős idő, csapadéknak kicsi az esélye
Szél: mérsékelt délnyugati szél
Hőmérséklet: 20-22°C

Sprint:

Időjárás: változóan napos-felhős idő, csapadéknak kicsi az esélye
Szél: mérsékelt délies szél egy-egy élénk széllökéssel
Hőmérséklet: 22-24°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: változóan-erősen felhős idő, időnként eső, zápor előfordulhat
Szél: élénk délnyugati szél erős lökésekkel
Hőmérséklet: 17-19°C

illusztráció

Kép forrása: Wikimedia Commons

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

Ezen a hétvégén az olaszországi Imolába látogat a Forma-1 mezőnye, ahol az Emilia-Romagna Nagydíjat rendezik meg az Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari versenypályán. Egyben sor kerül az idei első sprinthétvégére is, így a megszokottól eltérő menetrendben zajlik majd a hétvége.

A pénteki szabadedzésen hűvös, felhős idő valószínű, és esőre is van esély, emiatt előkerülhetnek az esőgumik a tréningen. Szükség is lesz ezen körülmények között gyakorolni, mert a hétvége további részében még jól jöhetnek ezek a tapasztalatok. A pálya felszínének hőmérséklete is alacsony lesz, emiatt a tapadási viszonyok sem lesznek ideálisak, megnő a kicsúszás veszélye, és az élénk széllökések is instabilitási problémákat okozhatnak a pálya egyes részein. Bár nagy esély mutatkozik a jelenlegi számítások szerint esőre, előfordulhat az is, hogy a tréning egyes részeiben szárazak lesznek a körülmények, de akkor is alacsony lesz az aszfalt hőmérséklete a felhős, hűvös idő miatt, így ekkor sem lesznek a legjobbak a tapadási viszonyok.

A délutáni időmérő edzésen hasonló körülményekre lehet számítani, mint a szabadedzésen,

így a tréningen szerzett tapasztalok jól jöhetnek majd. Szintén időnként eső áztathatja a pályát, ami miatt a stratégákra még nagyobb szerep hárul, hogy megtalálják a legkevésbé rossz körülményeket, amikor az időmérős körökre küldik ki a pilótákat. Bár ekkor is lehetnek száraz periódusok, ami még jobban megkavarhatja a sorrendet, ha változó körülmények lesznek. A szél ismét okozhat egyensúlyi problémákat a pálya egyes részein. Viszont, ha száraz maradna a pálya, vagy felszáradna a korábbi esőt követően, akkor sem lesznek ideálisak a tapadási viszonyok a hűvös idő miatt.

A szombati szabadedzésen és a sprinten már szárazabb idő valószínű,

a jelenlegi számítások szerint kicsi az esélye csapadéknak, így a változóan napos-felhős időben magasabb lesz a pálya hőmérséklete is, ami javítja a tapadási viszonyokat, bár kezdetben a pénteki eső miatt még alacsonyabb lehet a tapadás szintje, ugyanis az eső lemoshatja a felgumizott réteget. Ha mégis bejönne az a kis százaklényi esély a csapadékot illetően, akkor ismét jól jöhetnek a pénteken szerzett tapasztalatok a rosszabb időjárási körülmények és alacsonyabb tapadási viszonyok közepette. A sprinten egy-egy délies széllökés a pálya bizonyos részein akár kisebb mértékű instabilitást is okozhat.

illusztráció

Kép forrása: Wikimedia Commons

Vasárnap a futam idején ismét előfordulhat időnként eső, zápor a pálya térségében,

ami ha eléri a pályát, akkor az megkavarhatja a futamot, de akár már a rajtot is. A szombatihoz képest alacsonyabb lesz a pálya felszínének hőmérséklete, így rosszabbak lehetnek a tapadási viszonyok, nő a kicsúszás veszélye. Ha viszont a csapadék elkerülné a pályát, akkor sem számíthatnak a pilóták magas pályahőmérsékletre, ami szintén hatással lehet a gumik felmelegítésére, valamint a gumikopás mértékére. Így a változó körülmények változatos futamot hozhatnak. Emellett az erős széllökések is ronthatják a versenyautók egyensúlyát a pálya egyes részein.

Borítókép forrása: Wikimedia Commons

Ezek is érdekelhetnek
Hirdetés