illusztráció illusztráció

F1 2022: Miami heat futó záporokkal

Az első Miami Nagydíj versenyhétvégéjén a forróság mellett egy-egy zápor időnként beköszönhet a pályára.

Pénteki szabadedzések

1. szabadedzés:

Időjárás: napos-gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt délkeleti szél
Hőmérséklet: 31-33°C

2. szabadedzés:

Időjárás: napos-gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt délkeleti szél egy-egy élénk széllökéssel
Hőmérséklet: 29-31°C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: napos-gyengén felhős idő, csapadéknak kicsi az esélye
Szél: mérsékelt délnyugati szél élénk széllökésekkel
Hőmérséklet: 32-34°C

Időmérő edzés:

Időjárás: változóan felhős-napos idő, esély mutatkozik egy-egy futó záporra, zivatarra
Szél: mérsékelt délnyugati szél élénk széllökésekkel
Hőmérséklet: 32-34°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: változóan felhős-napos idő, esély mutatkozik egy-egy futó záporra, zivatarra
Szél: élénk nyugatias szél erős széllökésekkel
Hőmérséklet: 32-34°C

illusztráció

Kép forrása: Wikimedia Commons

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

Ezen a versenyhétvégén egy vadonatúj pályára látogat a Forma-1 mezőnye. Az USA-ban fognak versenyezni, azon belül is a floridai Miamiban, ahol a Hard Rock Stadium köré épített utcai pálya, a Miami International Autodrome várja a mezőnyt.

A pénteki szabadedzéseken többnyire napos idő várja a csapatokat,

csapadéknak nagyon kicsi az esélye, így minden bizonnyal száraz körülmények között ismerkedhetnek a pilóták az új pályával. Ugyanakkor a floridai nyárban nagyon magas lesz a pálya hőmérséklete az első edzésen, a másodikon, ahogy a nap egyre alacsonyabban lesz az égen, úgy fog hűlni folyamatosan a pálya felszínének hőmérséklete, de még akkor is magas értékek lesznek jellemzőek. Ezek a körülmények segítenek a gumik megfelelő felmelegítésében, de új helyszínről lévén szó, az elején még a sötétben tapogatózhatnak a csapatok a megfelelő tapadás elérése érdekében. Az első edzés elején pedig még poros is lehet a pálya, ami kissé csökkentheti a tapadási viszonyokat. A gumikopás mértéke is jelentős tényező lehet emiatt, így a csapatoknak komoly háttérmunkára lesz szükségük, bár a gumiszállító előrejelzése szerint már a kezdetektől fogva jó tapadásra lehet számítani, ugyanis a sima aszfaltfelszínt nagynyomású vízzel kezelték. A második szabadedzésen egy-egy élénk délkeleti széllökés a pálya egyes részein kissé befolyásolhatja a versenyautók egyensúlyát.

illusztráció

Kép forrása: Wikimedia Commons

A szombati harmadik szabadedzésen a péntekihez hasonló körülményekre számíthatnak a csapatok. A meleg, többnyire napos idő ismét hasonló tapadási és gumikopási viszonyokat hozhat, mint az első két szabadedzésen. Csapadéknak ekkor még kicsi az esélye. Az élénk délnyugati széllökések a pálya egyes részein instabilitási problémákat okozhatnak, valamint a szél irányának változása is zavaró tényező lehet.

Az időmérőn a nyári melegben már több felhő lehet a pálya térségében,

és időnként egy-egy futó zápor, esetleg zivatar is kialakulhat.

Ha érkezne némi csapadék a pályára, akkor az nagyban megkavarhatná a stratégiákat, illetve előkerülhetnek ebben az esetben az esős körülményekre szánt gumik is. Valamint nem elhanyagolható tényező az is, hogy megnő a kicsúszás veszélye, ami egy utcai pályán még nagyobb kockázatot jelent. De mivel a csapadék záporos jellegű lesz, ezért az is benne van a pakliban, hogy a pálya szárazon marad, és csak a közelben lesz égi áldás. Ebben az esetben a szabadedzéseken szerzett tapasztalatokat hasznosíthatják a csapatok, ugyanis a körülmények ekkor hasonlóak lesznek, mint a hétvége korábbi részében, bár a több felhő miatt kicsivel alacsonyabb lehet a pálya felszínének hőmérséklete. A szél a kvalifikáció közben is élénk lehet, mely ismét okozhat egyensúlyi problémákat a pálya egyes részein.

illusztráció

Kép forrása: Wikimedia Commons

Vasárnap a verseny idején is nyári melegre számíthatnak a pilóták,

viszont ekkor is esély mutatkozik a térségben elszórtan záporok, zivatarok kialakulására.

Tehát csapadék szempontjából hasolnó lehet a helyzet, mint az időmérőn, hogy a pálya elázása esetén előkerülhetnek a vizes pályára alkalmas gumik, ami megkavarhatja a versenyt és a stratégiákat. Ugyanakkor ismét benne van a pakliban, hogy a záporok csak a pálya térségét öntözik meg, ebben az esetben marad a száraz körülmény, a magas pályahőmérséklet, amiről már a csapatoknak lesz valamennyi tapasztalatuk a korábbi napokból kiindulva. A verseny során a gumikopás mértéke fontos tényező lehet. Ugyanakkor élénk, erős széllökésekre is számítaniuk kell a pilótáknak, mely a pálya több részén is okozhat egyensúlyi problémákat.

Borítókép forrása: Flickr.com

Ezek is érdekelhetnek
Hirdetés