Hőlégballonos porvadászaton jártunk

| 2014. június 5. 22:30 | Frissítve:
Hőlégballonnal indult az Időkép csapata a legveszélyesebb légszennyező nyomába. Drónos videóval!

Szerdán kora reggel a legveszélyesebb légszennyező nyomába eredtünk, méghozzá egy hőlégballonnal. A készülődést és a felszállást az Időképes drónnal is figyelemmel követtük, így végül a mérési eredmények mellett csodálatos felvételek birtokába is jutottunk. De vágjunk is a történet közepébe, bevezetésként pedig jöjjön néhány fotó a felszállás előtti pillanatokról.

Kezdetnek a jó öreg módszerrel ellenőriztük a széljárást, majd megkezdődött a hajtogatás a szélgép árnyékában (Tamási Gábor fotói):

  

A ballon hajtogatása és a 6 személyes kosár (Tamási Gábor fotói):

  

Egyelőre a földön, de már felfújva:

Felszállás után egy ideig követtük magunkat:

Majd visszaküldtük a drónt a "bázisra":

Miért is végeztük a mérést?

A Világegészségügyi Szervezet (WHO) állásfoglalása szerint az ultrafinom részecskék csak nagyon  alacsony koncentrációban nem károsítják az emberi egészséget. Belélegezve lerakódnak a tüdő legmélyén, ott gyulladást váltanak ki, sőt a véráramba is bekerülnek a részecskék felszínén megtapadó súlyosan egészségkárosító, gyakran rákkeltő anyagok. Az igazi tragédiát azonban a sok szív- és érrendszeri megbetegedés (vérrög képződés révén), asztma és allergia jelenti, amit okoz. Ez 10 568 ember idő előtti elhalálozását okozza hazánkban az Európai Bizottság megbízásából készült tanulmány szerint.

Mit és hogyan?

Kíváncsiak voltunk, a különféle tengerszint feletti magasságokban hogyan alakul az ultrafinom részecskék száma. A kisebb részek nagy fajlagos felülete miatt az egészségkárosító hatásuk nagyobb, mint a durvább részeké, a részecskeszám is jobban jellemzi a veszélyességüket, mint a tömegük, ezt tudományos vizsgálatok is kimutatták.

A mérést egy TSI P-Trak 8525 típusú ultrafinom részecske számláló műszerrel a Levegő Munkacsoporttól Lenkei Péter végezte. Ez az 1 és 0,02 mikrométer közötti részecskék darabszámát méri 1 cm³ (kb. kockacukornyi térfogat) levegőben. A méréshez a levegőbe kellett emelkednünk. Stieber József pilóta vezetésével egy AX-9 kategóriába tartózó, 4000 m³-es hőlégballonal a Váli-völgyből szálltunk fel a kora reggeli órákban Baracska fölé 1000 méter magasságba, majd 90 perc repülés után a felszállási hely közelében landoltunk.

Fotók az Időképes drónról, mellyel felszállás közben készítettünk felvételeket:

Időjárási viszonyok és mérési helyszín

Vizsgálatunk idején az inverzió határa 900 méteren volt, mely erősen visszatartja az alatta képződő szennyezőanyagok feloszlását. Az inverziót – mely két eltérő sűrűségű légtömeg határán jön létre – szemmel is igen jól láttuk, gyakorlatilag 1000 méterre emelkedve beködösödött altattunk a táj. A repülés reggelén csaknem derült égbolt mellett 14,8°C hőmérsékletet, 11,5°C-os harmatpontot, 78%-os páratartalmat mértünk, míg a légnyomás 1012 hPa volt és szinte teljes szélcsend uralkodott. Mindössze kósza fátyolfelhők jelentek meg idővel az égbolton.

A felszállást a Váli-völgyből végeztük, az M7 autópálya és a 30-as vasútvonal magas töltése által közrezárt mezőről, az autópályától 600 méterre:

Mért adatok és következtetések

A talaj közelében 8.300 részecskét mértünk 1 cm³ levegőben, mely feltételezéseink szerint az autópálya légszennyezése, mely a közeli mezőn szétterült és néhány méteres magasságig volt jelen.

Utána éles ugrással 5.000 részecske közeli értékre csökkent a szennyezettség, ez valószínűleg az a füstfelhő, melyet előtte is láttunk az M7 érdi lejtőről, a Duna Menti Erőmű és a százhalombattai olajfinomító szennyezése egy adott magasságig (kémény magasság). Utána ismét egy éles lépcsővel lecsökken 1.710, illetve 1.650 részecskére. Tovább emelkedve 1000 méter magasságban már csak 1.520 porszemcse volt a levegőben.

Ez egyébként a valaha mért legalacsonyabb szennyezettségi szint, amit ezzel a műszerrel szabadban mértünk. Lefelé ereszkedve lassan nőtt a részecskeszám 3.000 részecskéig. Leszálláskor ugyan már megindult a termikesedés és ezzel a légrétegek keveredése, de a talaj közeli néhány méter légréteg még "tapadt" a felszínhez, és itt ismét 6.000 részecske körüli értékeket mértünk.

Nehézségek

A hőlégballont magasba emelő hőerőgép egy 2 x 2500 kW teljesítményű gázégő volt, mely a ballonkupolában a 90°C-os meleg levegőt előállította.

Repülés közben időnként saját légszennyezésünkkel találkoztunk, a kupolából kiáramló szennyezett levegőbe „belerepültünk”. Ez meredek csúcsok formájában jelentkezett a mérési adatokban, mely azonban könnyedén leszűrhető a mérési adatsorból.

A legmagasabb koncentráció ilyen esetben megközelítette a 90.000 részecske/cm³ értéket. Megállapítottuk, hogy a lényegesen nagyobb teljesítmény ellenére sokkal alacsonyabb a gázégő részecske kibocsátása, mint egy dízel busznak. A főváros buszait korábban mértük és némelyik 10 méter távolságban elhaladva olyan szennyezést okozott, hogy a koncentráció meghaladta a műszer mérési tartományának (500.000) felső határát.

Következtetések

Éjszaka egy jelentős szennyező forrás, mint az autópálya az inverzió miatt még vidéki környezetben, az úttól távolabb is magas (8.300 részecske/1 cm³) koncentrációt alakít ki, ez a háttér szennyezettség (1.500 részecske/1 cm³) több, mint ötszöröse volt jelen esetben. Közvetlen a talaj közelből ez a szennyezés a termikesedés elindulásával sem tisztul ki, ottragad.

Egy-egy nagy szennyező forrás melynek meleg levegője magasabbra viszi a szennyezést (ipari üzem, avarégetés, fűtés) elég vastag légréteget elszennyez, a mérés is erre utalt. Repülés közben egy ilyen mezőgazdasági hulladék égetés nyomát is láthattuk, több száz méter magasra felszállt a füst, majd ott az inverziós réteg határán 10 kilométeres hosszban elterült.

A Levegő Munkacsoport számára az Evopro biztosítja a TSI P-Trak 8525 ultrafinom por mérőt.

Befejezésként néhány hangulatkép a ballonozásról:

Nézd, ott a ballon árnyéka! / Időkép szelfi

 

A leszállás előtti pillanatok:

Újra a földön - kezdődhet a pakolás:

Az Időkép csapata ezúton szeretne még egyszer köszönetet mondani Lenkei Péternek a Levegő Munkacsoporttól, valamint Stieber József nagyszerű pilótának, akik nélkül ez a mérés nem jöhetett volna létre. Külön köszönjük Spiller Károlynak és a Videoportfolio.hu-nak a nagyszerű videót!


hirdetés


Kapcsolódó hírek

Nálad milyen az idő?

Van egy jó időjárás képed?

Fénykép beküldése
Tölts fel fotót!
hirdetés
Legutóbbi észlelések
Legutóbbi észlelések

Nálad milyen az idő?

Hirdetés

© Copyright Időkép Kft. 2004–2019. Facebook Twitter Instagram
Impresszum | Médiaajánlat | Szerzői jog | ÁSZF | Elvihető tartalmak