illusztráció illusztráció

Meteodrón-hajót építünk

Hamarosan egészen különleges vízijárművünk szeli majd a habokat, és nem csak látványos felvételeket készít majd. Videóval!

Amikor drónokról esik szó, szinte mindenki zümmögő kvadrokopterekre gondol, pedig sokféle másfajta, autonóm, robotpilótával felszerelt vízi-, légi-, sőt, vízalatti jármű képes még önálló egyedi feladatokra és küldetésekre.

Idén sok meglepetéssel készülünk - ezek közül a legelső, nyilvános fejlesztésük egy olyan kis önvezető motorcsónak, amelynek célja messze túlmutat a szórakozáson.

A hajó belsejében és fedélzetén ugyanis egyedi szenzorok kaptak helyet, melyek - a videók készítésén kívül meteorológiai mérések egész sorát tudják majd végrehajtani; csendes időben, és a legnagyobb balatoni vihar kellős közepén egyaránt.

illusztráció

A drónhajó mindenféle emberi irányítás nélkül is képes a legösszetettebb útvonalak lekövetésére -  megméri a strandok vízhőmérsékletét, közben kikerüli a mólókat és egyéb akadályokat; másodpercenként mintavételezi a légnyomást, hőmérsékletet és páratartalmat, sőt, még a szelet és az áramlatokat is. Viharban megméri a hullámok magasságát, Tihanynál feltérképezi az örvényeket; átszeli a Balatont keresztben, de ha kell, hosszában is egyetlen feltöltéssel.

illusztráció

(Az első autonóm teszt rövid útvonala - ennek óvatos, alig 10 km/h sebességgel végrehajtott felvétele látható nyitó videónkon is)

A "játék" motorcsónak belsejében kapott helyet a robotpilóta, amelynek vezérlése részben szintén saját feljesztésünk. Az autopilóta modul kezeli az összes kamerát, érzékelőt - automatikusan képes módosítani az előre beprogramozott útvonalat, ha váratlan akadályba ütközne.

illusztráció

Rengeteg biztonsági óvintézkedés szükséges midehhez természetesen - a hajó májustól októberig például szigorú sebességkorlátozásokat tart be a parttól 500 méteren belül, de utána és emellett is van egy második, sőt harmadik védelmi vonal - fejlett lézeres akadályérzékelők, ún. LIDAR szkennerek sokaságát viszi magával, nehogy hajónak vagy embernek ütközzön. 40 méteren belül képes befogni a váratlan akadályokat, és 1-2 mp-en belül lelassít, kikerüli azt, majd folytatja útját.

illusztráció

Magát a partvonalat természetesen "álmából felébresztve" is ismeri; az elérhető legnagyobb felbontású NASA SRTM topográfiai adatok a fedélzeti mikroszámítógépen eleve le vannak mentve, és nem csak a Balatonra, hanem Magyarország egészére - sőt, még az Adriai-tenger horvátországi régióira nézve is. is Ezen felül fix, ismert akadályokat  - bólyákat, stégeket, stb. is fel lehet venni mindezek mellé.

illusztráció

A hosszú távú cél az, hogy a hajó akár minden nap kifuthasson, automatikus feltöltéssel; és ha a legmerészebb álmaink is teljesülnek, akkor a fedélzetről valódi élőképet sugároz majd, éjjel-nappal, szép időben és tomboló viharban egyaránt, akár egy "live stream" webkamera.

Hamarosan újabb részletekkel és meglepetésekkel jelentkezünk - reméljük, sokaknak tetszik majd az ötlet, és nyomon követik majd idei újításainkról szóló beszámolóinkat.

Köszönjük!
2021. április 22. / Az Időkép stábja

Címkék
Ezek is érdekelhetnek
Hirdetés